torstai 15. syyskuuta 2016

Inari 2013

Tässä postauksessa mennään hieman ajassa taaksepäin, vuoteen 2013! Kesällä 2013 oli reissu Inariin. Sen aikana kalastettiin, tutustuttiin saamelaismuseoon, retkeiltiin, syötiin ja nukuttiin!

Keskiviikko 5.6. Lähdössä

Matka Inariin alkoi hyvillä mielin aamulla kahdeksalta. Porukka oli hieman väsynyttä, mutta kahvin voimalla siitä selvittiin. Matka kesti lähes kellon ympäri, mutta aika meni yllättävän nopeasti! Matkalla pysähdyimme Oulun liepeillä, johon liittyy yksi tarina.. Kim ja kahvi - tietäjät tietää! Lounastauolle pysähdyimme Rovaniemen Shellillä, aivan joulupukin pajaa vastapäätä!

Illalla yhdeksän aikaan oltiin perillä Inarissa, majoittuisimme niitylle leirin ajaksi. Kasattiin teltat - kaksi nukkumista ja yksi tavaroita varten. Illalla tutustuttiin ympäristöön, syötiin ja saunomaankin päästiin vielä ennen nukkumaanmenoa :) Itikoita täällä ei ole!

Torstai 6.6. Kettulampi

Aamulla saimme onneksi nukkua kymmeneen asti, osa heräsi jo aikaisemmin. Aamupalaksi oli trangiaryhmällämme (Miro, Veikka ja Kim) pussikeittoa. Päivän ohjelmassa oli Kettulampi, jonka varrella oli erilaisia aktiviteettejä. Lopuksi menimme itse Kettulammelle, jossa näin ensimmäisen elävän poron! Osa porukasta kävi illalla uimassa. Vesi oli kuulemma lämmintä.

tasapainoilua...

...ryömimistä...

...ja lopulta levähdystauko!

kuperkeikkoja, kärrynpyöriä ja käsilläseisontaa harjoiteltiin iltaisin

Perjantai 7.6. Seitavaara

Seitavaaraan soudimme Vasatokasta vuokraamillamme veneillä. Soudimme noin puolitoista tuntia. Aallokko oli kova. Perillä Seitavaarassa teimme ruoan, ennenkuin lähdimme kiipeämään Seitavaaralle. Ruokana oli makaroneja ja tonnikalaa! Huipulta oli mahtavat näkymät. Soudimme takaisin leiripaikalle, jonka jälkeen menimme uimaan. Illalla ohjelmassa oli vielä saappaanheittokisa.

komeat maisemat Seitavaaraltakin!

Lauantai 8.6. Muuttuneita suunnitelmia
Meillä piti olla Juutuanjoen katamaraaniristeily ja Siidan saamelaismuseoon tutustuminen, mutta sää oli niin hyvä, että vaihdoimme parin päivän retkien paikkaa. Lähdimme Jäniskoskelle retkeilemään.

Itse kosken yli menimme riippusiltaa pitkin, joillekin se oli melko jännittävä elämys... Kävimme myös kaupassa, josta ostimme lisää ruokaa, jotta pärjäämme loppuajan. Osa porukasta ui Muddusjärvessä, osa Kettulammella - ruoaksi oli tilattu paikalliselta porotilalta poronkäristystä, jonka seuraksi reippaat aikuiset tekivät perunamuusin. Älyttömän hyvää ruokaa!! Illalla päästiin taas vielä saunaan.

Sunnuntai 9.6. Otsamo

Herätyksen (8.00) ja aamupalan jälkeen suuntana oli Otsamo. Osa porukasta patikoi n. 10 km matkan tunturille, loput menivät bussilla tunturin juurelle ja kävelivät siitä huipulle. Ruoan teimme huipulla ja se maistuikin erityisen hyvältä kauniissa maisemassa! Lähdimme takaisin leiriin tovin kuluttua, ja bussilla menneet savustivat siikoja, jotka olivat sopivasti valmiit patikoijien saapuessa. Illalla ohjelmassa oli yhteisleikkejä niityllä :)

patikoijat perillä!
 tytöt ottaa rennosti kävelyn jälkeen
vihdoinkin bussimatkailijat saapuvat!

Maanantai 10.6. Museo

Tänään saimme toisen valmiin ruoan, linssikeiton, joka katosi nälkäisiin suihin vaihtelevalla menestyksellä. Päivän ohjelmassa oli saamelaismuseo Siidaan tutustuminen. Päivä oli ensimmäinen pilvinen päivä, jossain vaiheessa sateli vettäkin... Leiriin saavuttuamme syötiin ja saunottiin ja pojat olivat innoissaan leiriin tulleesta koirasta. Kun koira oltiin saatu takaisin omistajilleen, leikittiin yhdessä ja Lentävä hollantilainen oli liikaa ainakin Siirin nilkalle...

varvashippaa

Tiistai 11.6. Ratsastus

Leirin päiväkirjaan, johon jokainen trangiaryhmä kirjoitti vuorotellen, kirjoittivat pojat näin: "Tiistaina jouduttiin leikkimään mutta saatiin pitää tauko kun tytöt kävivät ratsastamassa. Tulia pidettiin 12h ja illalla saunottiin."

Keskiviikkona 12.6. Kotimatkalle

Aamuherätys oli aikaisin, olihan edessä pitkä matka takaisin Pihtiputaalle. Aamupalan jälkeen suoritimme ripeän tavaroiden pakkaamisen, ja matkaan päästiin ajoissa.

kotia kohti!

Alkumatka meni osalla porukasta nukkuessa. Muutaman pysähdyksen taktiikalla taas mentiin - ryhmäkuvan ottaminen muistettiin jonkin huoltoaseman pihassa, josta muistona kuskin ottama kuva epäedustavista leiriläisistä :D Haikein mielin palattiin illalla kotiin, leiri oli tosi mukava!

torstai 15. lokakuuta 2015

Syömistä, temppurataa, pianonsoittoa.. kevätretki!

Lippukuntamme kevätretki, jonka Team Hannat järjesti seurakunnan leirikeskuksessa Tahkoniemessä huhtikuun lopulla, muistetaan varmasti ainakin otsikossa mainituista aktiviteeteista!

Retken alkaessa perjantai-iltana alkuilta meni paikalletulohässäkässä, paikkoihin tutustumisessa ja huoneiden varaamisessa. Pianonkansi avattiin jo silloin ja soitto ja laulu raikasivatkin retkellä niin vapaahetkinä kuin myös toisinaan silloin, kun olisi pitänyt jo keskittyä muuhun :P Illalla vietimme aikaa nuotion ääressä mm. suohonlaulannan merkeissä :) Isoja poikia nukkui laavussa, muut nukkuivat yön sisällä.

Leirin kokit ahersivat viikonlopun keittiössä, joten lauantaiaamun makaronilaatikkolounasta partiolaisille värkätessämme muut juoksentelivat pihalla viirinryöstön parissa (mikä näytti kyllä ikkunasta katsottuna kovin mukavalta touhulta!). Syönnin jälkeen oli vuorossa rastirata, jossa lapsukaiset ryhmittäin kiersivät. Kovassa suosiossa oli miesten metsään tekemä rata, jossa käveltiin köyttä pitkin, ryömittiin ojassa yms. Ryhmien piti kiertää rata viestinä mahdollisimman nopeasti :) Lisäksi oli ensiapua, nuotiorasti, varainkeruuinforasti, maistelurasti, tuohisormusrasti sekä rasti, jossa keksittiin tutun laulun säveleen uudet sanat.

Päivälliseksi oli nakkikeittoa, jonka partiolaiset tekivät itse ryhmissä trangioilla. Monet halusivat vielä ryömiskellä metsäradalla illan mittaan, samoin pianoa soiteltiin ahkerasti. Iltaan kuului myös saunomista sekä arvoituksia, joita yhteistuumin saatiinkin ratkottua monta! Iltapalan jälkeen osa isoista meni telttaan nukkumaan ja loput nukkuivat sisällä. Toki me tytöt käytiin vielä laulamassa komeasti versioitu Meksikon pikajuna sekä Partiolaisten iltavirsi niin sisällä nukkuville kuin telttailijoillekin.

Aamulla ohjelmassa oli aamupalaa sekä paikkojen siivoamista. Johtajisto jäi vielä pähkäilemään arvoituksia pienten lähtiessä koteihinsa :D

perjantai 11. syyskuuta 2015

Operaatio Kämppä kuntoon, osa 1

Joskus vuosi tai pari sitten tuumimme, että kun meillä kerran on tällainen oma ihana Korpiloukko lippukunnalla, miksemme pitäisi siitä parempaa huolta? Tietenkin perussiisteyttä on pidetty yllä, mutta vuosikausia paikassa lojuneista epämääräisistä tavaroista kukaan ei tiennyt mitään, kukaan ei niitä juuri käyttänyt eikä niille sitten ikinä mitään tehty (ehkä lippukunnan pitämiseen pystyssä on kulutettu sen verran voimavaroja, ettei lisäksi perusteelliseen kämpän puunaamiseen ole ollut motivaatiota). Totesimme siis, että ensi kesänä ottaisimme porukan mukaamme ja puunaisimme kämpän lattiasta kattoon, veisimme kaiken tarpeettoman pois ja tekisimme Korpiloukosta vieläkin mukavamman paikan!

Korpiloukko ennen (siivottuna)

Vuosi sitten kesällä emme saaneet hankettamme toteutettua, mutta keväällä - ehkäpä rantasaunan remontinkin innoittamana - päätimme iskeä kämppään vappuviikonloppuna. Niinpä menimme tyttöporukalla Louhurantaan, siivosimme pirtinpöydät, yläkerran ja seiniä kiertävät sohvalaatikot, jotka poistettiin. Yli puoli kämppää saimme siivottua, ja olipa ihanan tunnelmallista, kun muutimme järjestystä ja sytytimme kynttilöitä ja söimme tietysti hyvää ruokaa (kuten meidän lippukunnassa naisten retkillä on ollut tapana). Sunnuntaina lähdimme käppäilemään kotia kohti ja veimme ison säkillisen roskia pois.

innokkaat siivoojat kävelemässä kohti Korpiloukkoa

sohvien sisältö tyhjennettynä lattialle...

...pois repiminen voi siis alkaa!

välillä piti syödä :)

tytöt puunasivat yläkertaa

naulojen lajittelua

pöydätkin kuurattiin

alkaa olla siistimpää!

kynttilöitä ja ruokaa!

illalla lämmitettiin vastaremontoitu sauna - ai että!!

aamupalamakkarat paistumassa

lähtötohinoissa

Suunnitelmissa oli tulla heti seuraavana päivänä takaisin, mutta se ei sitten toteutunutkaan. Kesän mittaan kämppään tehtiin kuitenkin muitakin parannuksia...